Ciągnik Belarus
1221.2 136KM
MTZ Belarus 1221.2 – 6 cylindrowy ciągnik o mocy 136KM
Podstawowe informacje
MTZ BELARUS 1221.2 posiada wszelkie atrybuty, dzięki którym przynależy do grupy wysokowydajnych ciągników rolniczych. Wyposażono go w sześciocylindrowy, wysokoprężny turbodoładowany silnik (D-260.2) z mechaniczną pompą wtryskową. Pojemność skokowa wynosi 7120 cm 3. Posiada moc do 136KM i maksymalny moment obrotowy 500Nm osiągany przy niskiej prędkości obrotowej silnika – 1400 obr./min. Białoruski silnik to bardzo mocny punkt modelu MTZ BELARUS 1221. Jednostka żwawo wkręca się na obroty, dobre parametry sprawiają, że nawet przy niższych prędkościach obrotowych podczas ciężkiej pracy trudno silnik „zdusić”.
Na sprawną pracę niezależnie od warunków wpływa także mechaniczna skrzynia biegów synchronizowana z reduktorem (16 biegów do przodu i 8 biegów do tyłu). Do jej obsługi służą dwie dźwignie: pierwsza – wysoka – służy do przełączania 4 zsynchronizowanych biegów głównych, drugą zaś (krótszą dźwignią) grupami biegów i reduktorem. Przekładnia ciągników pozwala na osiągnięcie maksymalnej prędkości na poziomie 36 km/h, a więc umożliwia dość efektywne wykorzystanie ciągnika do prac transportowych. Model posiada cierne, suche, jednostopniowe sprzęgło z dwoma tarczami.
Jak działa przedni napęd?
W ciągniku MTZ Belarus 1221.2 przedni napęd oraz centralna blokada mech. różnicowego załączana jest elektrohydraulicznie. Obydwie funkcje załączane są za pomocą przycisków ulokowanych na panelu po prawej stronie. Przedni napęd może być wyłączony, włączony na stałe lub pracować w trybie automatycznym. Jeżeli wybierzemy tryb automatyczny wówczas jeżeli nastąpi poślizg tylnego koła o ok. 5 proc. napęd załączany jest automatycznie i rozłączany na uwrociach. Przednia oś ciągnika jest wzmacniana krzyżakowa.
Silnik
- marka: MMZ D-260.2S,
- moc znamionowa: 100 kW (136KM),
- max. moment obrotowy: 500 NM przy 1400 obr./min,
- pojemność silnika 7120 dm3,
- jednostkowe zużycie paliwa 240 g/kWh,
- max. prędkość obrotowa silnika 600/2200 obr./min,
- 6 cylindrów, turbodoładowany.
Skrzynia biegów
- mechaniczna synchronizowana, czterobiegowa z dwoma zakresami prędkości: polowe, szosowe i czterozakresowym reduktorem,
- liczba biegów: przód/tył: 16/8,
- sprzęgło: cierne, suche dwutarczowe, jednostopniowe,
- max. prędkość 36 km/h.
Układ hydrauliczny
- typ: TUZ sterowany mechanicznie z dwoma cylindrami,
- max. wydatek pompy 56 dm3/min,
- ciśnienie max. w układzie 180 – 200 Bar,
- hydraulika zewnętrzna – 3 pary wejść hydraulicznych,
- max. udźwig podnośnika: 4500 kg.
Wał odbioru mocy (WOM)
- zakres prędkości pracy Niezależny 540 przy 2037 obr./min-1000 przy 2156 obr./min,
- typ/rodzaj: Hydromechaniczny, zależny 4,36 obr./drogi.
Układ kierowniczy
-
wspomaganie hydrostatyczne z dwoma cylindrami dwustronnego działania.
Przedni most napędowy
- napęd: 4×4 / załączany elektrohydraulicznie,
- krzyżakowy.
Układ hamulcowy
- mechaniczny, tarczowy, suchy, niezależny.
Masa i wymiary ciągnika
- masa własna ciągnika: 5730 kg,
- długość całkowita: 4500 mm,
- wysokość: 2850 mm,
- szerokość: 2300 mm,
- prześwit agrotechniczny: 620 mm.
Ogumienie
- przód 420/70/R24,
- tył 18.4 R38.
Dodatkowe informacje
- zbiornik paliwa: 140 l,
- układ pneumatyczny: jednoobwodowy,
- zaczep przedni: widełkowy,
- zaczep rolniczy górny: widełkowy,
- dolny zaczep transportowy: listwa dolna,
- maska: metalowa, jednoczęściowa.